بازگشتشرایط و قوانین
بازگشتشرایط و قوانین

شرایط عمومی استفاده


قواعد کاری سرویس ماکسیم (بازبینی شده در 20/12/1399)

۱. قواعد کلی

۱.۱. این قواعد کاری و پیوست های آن خطاب به هر شخص حقیقی بوده که حداقل 18 سال داشته (از این پس «مشتری») و در ماکسیم سرویس (از این پس «ماکسیم») ثبت نام نموده یا قصد این کار را دارد. این سند حاوی تمام شرایط ضروری ارائه خدمات اطلاعاتی مبنی بر ثبت سفارش مشتری در مجموعه برنامه-اطلاعات و اعلام وضعیت سفارش به مشتری است.

۱.۲. ثبت هرگونه سفارش از طریق سرویس ماکسیم با استفاده از هر کدام از گزینه های این قواعد کاری، به منزله این خواهد بود که مشتری سیاست حفاظت از حریم شخصی ماکسیم (قابل دسترسی در https://taximaxim.ir/en/term/policy-client/) و این قواعد کاری و پیوست های آن را که در وبسایت رسمی https://taximaxim.ir/ در اینترنت درج شده اند را مطالعه کرده، آن را فهمیده و قبول نموده است. ثبت سفارش به منزله انعقاد قرارداد با شرایط مذکور در آن است.

۳ .۱. سرویس ماکسیم تنها خدمات نرم افزاری ارائه می دهد که ایجاد ارتباط میان راننده و مشتری را تسهیل می نماید. کاربر تنها "استفاده کننده" از این خدمات بوده لذا نمی تواند تحت عناوینی چون رابطه استخدامی، پیمانکاری و مشارکت، مدعی حقی نسبت به سرویس ماکسیم باشد.

۴ .۱. مادام اینکه مشتری از نرم‌افزار و وب‌سایت https://www.taximaxim.ir  استفاده کند، سرویس ماکسیم در خصوص ثبت سفارش در سامانه‌ی نرم‌افزاری-اطلاعاتی و اعلام وضعیت سفارش به مشتری، خدمات اطلاعاتی رایگان ارائه می کند. در مواردی که انتقال اطلاعات سفارش برای ثبت در سامانه نرم‌افزاری-اطلاعاتی بواسطه تماس تلفنی صورت پذیرد، از مشتری مبلغی معادل آنچه که در سند پیوست این مقررات مشخص شده است، دریافت خواهد شد.ماکسیم یک شرکت تاکسیرانی نیست؛ و بدین ترتیب خدمات مرتبط با حمل مسافر و بار و هیچگونه خدمت مرتبط با حمل و نقل را ارائه نمی کند. بلکه اپراتوری است که سفارش مشتری را به متصدی حمل و نقل اطلاع می دهد.

۱.۵. لطفا متن این قواعد کاری و پیوست های آن را به دقت مطالعه نمایید و در صورت عدم پذیرش هر کدام از شرایط قرارداد، لطفا از درخواست خدمات سرویس ماکسیم خودداری نمایید.

۱.۶. اصطلاحات به کار رفته در این سند به شرح زیر می باشند:

۱.۶.۱. سفارش پیش از موعد سفارش جابجایی است که آمدن وسیله نقلیه ای در آدرس مشخص را حداقل برای 15 دقیقه بعد درخواست می نماید.

۱.۶.۲. متصدی حمل و نقل/ کارگر: شخصی که امتیاز ماکسیم را خریداری کرده است و بر مبنای آن مجوز استفاده از پایگاه داده را به دست آورده است. مجوز دربردارنده اطلاعات و جزئیات مورد نیاز برای ارائه خدمات حمل و نقل مشتریان، چمدان و بار / یا حمل محموله و جابجایی وسایل توسط کارگر است. همچنین متصدی حمل و نقل به معنای فردی است که به ازای دریافت هزینه سفارش از جانب مشتری، با خودروی خود، خدمات حمل و نقل به اشخاص حقیقی ارائه می‌کند. کارگر نیز به معنای شخصی است که تحت نظارت مشتری و در محل مشخص شده توسط وی اقدام به ارائه خدمات جابجایی بار میکند. مفاد قواعد کاری حاضر در خصوص متصدیان حمل و نقل و همچنین کارگران اعمال میشود، مگر اینکه مقررات مربوطه با توجه به ماهیت آنها و قراین موجود صرفاً در ارتباط با متصدیان حمل و نقل باشد.

۱.۶.۳.مشتری شخصی است که سفارش انجام خدمات مرتبط با حمل و نقل را در سرویس ماکسیم ثبت می‌کند.

تبصره-در صورتی که سفارش مبنی بر انجام خدماتی از قبیل خرید محصولات مصرفی باشد، سفارش دهنده بایستی توضیحات مربوطه از قبیل فهرست اقلام مورد نیاز، قیمت، کمیت و کیفیت اقلام را در قسمت توضیحات سفارش ثبت نماید و یا به اپراتور اعلام نماید. 

۱.۶.۴. سفارش فعلی سفارشی مبنی بر رسیدن وسیله نقلیه در زودترین زمان ممکن است.

۱.۶.۵. پایگاه داده یعنی مجموعه برنامه-اطلاعات حاوی اطلاعات مربوط به زمان حال در خصوص نیاز به ایفای خدمات حمل و نقل به منظور سازماندهی، حمایت و مدیریت فرایند ارائه خدمات.

۱.۶.۶ . برنامه موبایل برنامه ای کامپیوتری است که در موبایل مشتری نصب شده و جزو مجموعه برنامه-اطلاعات ماکسیم بوده و امکان کامپیوتری کردن ایجاد سفارش از طریق اینترنت را فراهم می کند. 

۱.۶.۷. صفحه کاربری شخصی صفحه ای در سایت رسمی ماکسیم است که آمار محدوده خدمات انجام یافته و وضعیت فعلی حساب شخصی مشتری در آنجا موجود است. برای ثبت صفحه کاربری شخصی، حداقل ارائه شماره تلفن مشتری لازم است.

۱.۶.۸. سفارش یعنی درخواست سفر یا ایفای خدمت حمل و نقل کالا که توسط یک شخص حقیقی که در ماکسیم سرویس ثبت نام کرده ایجاد می شود. سفارش به منظور اعلام آن به متصدی حمل و نقل و اعطای دسترسی در سرویس پردازش می شود.

۱.۶.۹. حساب شخصی حسابی است که پیش پرداخت مشتری و مبالغ کسر شده از این پرداخت ها به عنوان پرداخت در ازای خدمات در آنجا ثبت می شود. این حساب شماره ویژه ای دارد و توسط سرویس ماکسیم ایجاد می گردد.

۱.۶.۱۰. تراز حساب شخصی تفاوت میان مبالغ واریز شده و کسر شده از این حساب در یک نقطه مشخص از زمان است.

۱.۶.۱۱. مسیر عبارت از راه ماشین رویی بین نقطه مبدا و مقصد است.

۱.۶.۱۲. خدمات یعنی خدمات اطلاعاتی مبتنی بر دریافت، پردازش و انتقال سفارش مشتری به متصدی حمل و نقل و اعلام وضعیت سفارش به مشتری بعد از آن. ماکسیم به هیچ وجه خدمات حمل و نقل و جا به جایی به مشتری ارائه نمی کند. سرویس ماکسیم نماینده متصدی حمل و نقل در قبض ثمن از مشتری توسط اینترنت و دیگر شیوه های پرداخت الکترونیک می باشد. مبلغی که از حساب شخصی مشتری کسر می شود در قبال خدماتی است که متصدی حمل و نقل به وی ارائه می دهد.

۱.۶.۱۳. مرسوله عبارت است از هرگونه بار و بسته مجاز یا سایر اقسام مجاز نام برده در این شیوه نامه است.

۱.۶.۱4. خدمات اضافی: کارگر حمل بار صرفاً خدمات جابجایی وسایل را ارائه میکند. در صورتی که مشتری خواستار ارائه خدمات اضافی به جز حمل بار از قبیل بسته بندی یا چیدمان وسایل میباشد باید به هنگام ثبت درخواست این موضوع را نیز با ذکر جزئیات قید نماید. مسئولیت ناشی از درج ناقص یا اشتباه اطلاعات بر عهده مشتری است. وظیفه کارگر صرفاً تحویل مرسوله در محل تعیین شده است، لذا فراتر از احراز هویت در حدود عرفی مسئولیتی بر عهده او وجود ندارد. در صورت ناقص بودن اطلاعات تحویل گیرنده، مسئولیتی جهت احراز هویت (در حدود عرفی) بر عهده کارگر نخواهد بود.   

۲. موضوع قواعد کاری

بدینوسیله، سرویس ماکسیم خدمات اطلاعاتی رایگانی در خصوص ارسال سفارش به متصدی حمل و نقل و اعلام وضعیت سفارش به مشتری را ارائه می کند.

۳. شیوه ارائه خدمات

۳.۱. مشتری با درخواست وسیله نقلیه از ماکسیم به هر طریقی، قواعد کاری حاضر را می پذیرد.

۳.۲. مشتری مسئول محتوا و صحت و سقم اطلاعاتی است که به هنگام ثبت سفارش وارد می کند.

۳.۳. پس از ثبت سفارش، داده های مشتری در پایگاه داده ماکسیم درج می شود. ماکسیم این داده ها را بدون اذن مشتری تغییر نخواهد داد.

۳.۴. ماکسیم سفارش را در مجموعه برنامه-اطلاعات به صورت رایگان ثبت می کند و این کار را با اعطای دسترسی متصدی حمل و نقل به این  مجموعه انجام می دهد. متصدی حمل و نقل سفارش را انتخاب کرده و تصمیم خود را با ذکر زمان رسیدن وسیله نقلیه به ماکسیم اعلام خواهد کرد. ماکسیم تنها ثبت سفارش در مجموعه برنامه-اطلاعات را تضمین می نماید. متصدی حمل و نقل مسئول جابجایی است.

۳.۵. ماکسیم با ذکر برند، مدل، رنگ و شماره پلاک وسیله نقلیه، مشتری را از رسیدن آن مطلع می کند.

۳.۶. ماکسیم می تواند سفارشات پیش از موعد درخواست خودرو را بپذیرد. در این شرایط، متصدی حمل و نقل که از پیش توسط ماکسیم از چنین سفارشی مطلع شده، مسئول رسیدن در موعد مقرر است. در این موارد، آمدن وسیله نقلیه تضمین نمی شود.

۳.۷. ماکسیم حق دارد که در صورت عدم توافق مشتری با شرایط این قواعد کاری، بدون ارائه دلیل یا توضیحی از ارائه خدمت به وی سر باز زند. 

۳.۸. تماس های تلفنی میان ماکسیم و مشتری به منظور کنترل داخلی فعالیت های ماکسیم و کنترل کیفی انجام سفارش ضبط خواهد شد.

۳.۹. به منظور ارتقای کیفی خدمات ارائه شده و همچنین با هدف تضمین تعامل همزمان میان مشتری و متصدی حمل و نقل، مشتری می تواند حداکثر ظرف ۲۴ ساعت بعد از پایان اجرای سفارش در صورت نقض حقوق خود توسط متصدی حمل و نقل، از طریق گزینه الکترونیکی ارتباط با ما و یا از طریق نامه نگاری به آدرس ماکسیم، مشکل خود را به اطلاع ماکسیم برساند. این مشکل بین مشتری و متصدی بدون مداخله ماکسیم حل خواهد شد. محتوای این بند به هیچ وجه به منزله پذیرش مسئولیت جبران خسارت توسط ماکسیم از طریق انواع پرداخت ها و یا تقبل مسئولیت های دیگر نخواهد بود. در بعضی موارد ممکن است ماکسیم به صورت داوطلبانه خسارت مشتری را جبران نماید.

۳.۱۰. دریافت و پردازش اطلاعات شخصی مشتری توسط ماکسیم، مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران و رویه جمع آوری و پردازش اطلاعات شخصی که در سیاست حفاظت از حریم خصوصی ماکسیم درج شده است، صورت می پذیرد.

۳.۱۱. اگر مشتری سوالی در خصوص جزئیات خدمت دارد باید پیش از ثبت سفارش با ماکسیم مشورت نماید.

۴. تعهدات ماکسیم

۴.۱. ماکسیم باید خدمات اطلاعاتی ثبت سفارش در مجموعه برنامه-اطلاعات و اعلام وضعیت سفارش به مشتری را به صورت رایگان ارائه کند.

۴.۲. ماکسیم باید مشتری را در صورت تاخیر پیش آمده برای وسیله نقلیه مطلع کند.

۴.۲. ماکسیم باید در صورت عدم  امکان ارائه وسیله نقلیه مشتری را مطلع کند.

۴.۴. ماکسیم باید پیش پرداخت مشتری را در زمان مقتضی در حساب شخصی وی ثبت نماید.

۴.۵. ماکسیم باید در صورت درخواست مشتری، مبلغ قابل پرداخت را از حساب شخصی وی به حساب شخصی متصدی حمل و نقل منتقل کند.

۴.۶. ماکسیم باید دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شخصی مشتری را در زمان مناسب شناسایی کرده و از آن پیشگیری نماید و از افشای آن برای افرادی که ارتباط مستقیمی با اجرای سفارش ندارند خودداری ورزد.

۵. تعهدات مشتری

۵.۱. مشتری باید درخواست خدمت را با توجه به زمان مقتضی برای رسیدن وسیله نقلیه ارائه دهد.

۵.۲. مشتری باید به تعداد صندلی و حجم صندوق وسیله نقلیه و همچنین، نیاز به ارائه قفس در صورت حمل حیوان توجه نماید.

۵.۳. مشتری باید شماره تلفن خود، زمان و آدرس محل آمدن وسیله نقلیه، نوع آن، مسیر و شرایط مقتضی حمل و نقل را اعلام نماید.

۵.۴. مشتری باید از وسیله نقلیه مطابق با هدف مقتضی آن وسیله استفاده نماید.

۵.۵. مشتری باید وسیله نقلیه را در طول سفر تمیز و مرتب نگاه دارد.

۵.۶. مشتری باید از حمل اشیاء ممنوعه (همچون الکل، مواد مخدر، مواد هسته ای یا شیمیایی، مواد محترقه، مواد بسیار بدبو، مواد بیماری زا، اسلحه و غیره) در وسیله نقلیه متصدی حمل و نقل خودداری ورزد.

۵.۷. اگر سفارش از طريق تلفن تماس گرفته شود، مشتري بايد هزينه خدمات را براي ثبت اطلاعات در مجموعه اطلاعات نرم افزاری، پرداخت کند. ( اقدامات زیر برای ثبت اطلاعات در صورت سفارش توسط مشتری از طریق یک تماس تلفنی انجام می شود: مشتری اطلاعات مربوط به سفارش خود را به سرویس ارائه می کند. سرویس اطلاعات را در مورد سفارش به ماهیت قابل درک برای رایانه تبدیل کرده وسفارش را در سامانه‌ی نرم‌افزاری- اطلاعاتی که دارای دسترسی به متصدیان حمل و نقل است، به ثبت می رساند.)

۶. تسویه حساب میان مشتری و متصدی حمل و نقل

۶.۱. خدماتی که ماکسیم در محدوده این قواعد کاری به مشتری ارائه می دهد رایگان خواهد بود.

۶.۲. تسویه حساب میان مشتری و متصدی حمل و نقل برای خدمات جابجایی بار و مسافر و محموله مستقیما بین ایشان انجام خواهد گرفت. ماکسیم هزینه جابجایی مسافر و بار و محموله را به مشتری اعلام خواهد نمود. این هزینه بر مبنای کرایه دریافتی توسط متصدی حمل و نقلی که سفارش را پذیرفته محاسبه خواهد شد. اعلام هزینه به مشتری هرگز به این معنا نخواهد بود که خدمت حمل و نقل توسط ماکسیم ارائه شده است.

۶.۳. شیوه تسویه حساب میان مشتری و متصدی حمل و نقل برای جابجایی مسافر و بار و محموله مستقیما و بدون دخالت ماکسیم توسط طرفین تعیین می شود.

۶.۴. ماکسیم توصیه ای به مشتری و متصدی مبنی بر نحوه و روند تسویه حساب خدمات جابجایی مسافر و بار  و محموله نمی کند.

۶.۵. ماکسیم به نحو ذیل توانایی فنی برای پرداخت هزینه حمل مسافر و بار و محموله را برای مشتری تضمین می کند:

۶.۵.۱. پیش پرداخت نقدی که به حساب شخصی مشتری واریز می شود.

۶.۵.۲. انتقال وجه از طریق کارت های بانکی در صورت وجود توانایی فنی

۶.۶. هنگام تصفیه حساب مشتری و متصدی حمل و نقل از طریق پیش پرداخت یا انتقال وجه از طریق کارت بانکی، ماکسیم نماینده متصدی حمل و نقل برای قبض مبلغ از مشتری است و هزینه این کار نیز بر عهده متصدی می باشد. ماکسیم تنها در خصوص قبض مبلغ از مشتری نماینده  متصدی می باشد.

۶.۷. انتقال وجه از طریق کارت های بانکی از طریق کارت هر بانک عضو سامانه شتاب میسر است. (من بعد «کارت بانکی»)

۶.۸. امکان پرداخت هزینه از طریق کارت بانکی منوط به ثبت آن در صفحه کاربری شخصی و اتصال کارت بانکی به حساب شخصی مشتری می باشد.

۶.۹. انتقال وجه از طریق کارت های بانکی طبق قوانین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دیگر قوانین و مقررات لازم الاتباع و با رعایت اصول محرمانگی و امنیت پرداخت انجام خواهد شد. امنیت داده های مشتریان از طریق اتباع از الزامات بانک مرکزی و دیگر قوانین و مقررات مرتبط تضمین خواهد شد و هیچکس، حتی ماکسیم به آنها دسترسی نخواهد داشت. اطلاعات کارت بانکی در صفحه پرداخت ایمنی بانک وارد خواهد شد که امکان پرداخت غیرنقدی مبلغ را فراهم می آورد.

۶.۱۰. برای اطمینان از امکان پرداخت از طریق کارت بانکی، ممکن است  به هنگام ثبت سفارش مبلغی معادل هزینه خدمت حمل و نقل در حساب بانکی مشتری رزرو شود. در صورت لغو سفارش یا موارد دیگری چون عدم انجام خدمت حمل و نقل، این مبلغ به مشتری بازگردانده خواهد شد.

۶.۱۱. اگر مشتری محدوده خدمات درخواستی را تغییر دهد (تغییر مسیر، ارائه خدمات غیر رایگان دیگر توسط متصدی به مشتری و غیره)، هزینه خدمت مجددا محاسبه شده و مطابق با خدمتی که واقعا انجام یافته خواهد بود.

۶.۱۲. مشتری و متصدی می توانند نسبت به پرداخت هزینه جابجایی مسافر توسط خودروی سواری یا حمل بار و محموله توسط موتورسیکلت و خودروی باری به هر گونه دیگری که در این سند ذکر نشده توافق نمایند. از جمله پرداخت نقدی یا به هر نحو دیگری که مخالف با قوانین جاری نباشد.

۶.۱۳. متصدی می تواند در صورت ارائه خدمات اضافی ذیل به مشتری مطالبه اجرت نماید:

۶.۱۳.۱. در صورتی که بیش از 5 دقیقه پس از رسیدن به محل مورد نظر و اطلاع رسانی به مشتری از این امر، منتظر مشتری بماند.

۶.۱۳.۲. جابجایی چمدان های بزرگ در صندوق وسیله نقلیه.

۶.۱۴. در صورتی که مشتری پس از رسیدن وسیله نقلیه به محل تعیین شده توسط وی، سفر را لغو کند، متصدی می تواند جریمه اخذ کند. مقدار این جریمه توسط متصدی تعیین می شود.

۶.۱۵. ماکسیم مشتری را از هزینه ارائه خدمات اضافه و جریمه ای که متصدی تعیین نموده مطلع می نماید. پرداخت خدمات اضافی و جریمه توسط مشتری مستقیما به متصدی خواهد بود و این امر به شیوه ای مرضی الطرفین انجام خواهد پذیرفت.

۶.۱۶. در صورتی که پذیرش سفارش از طریق نرم‌افزار تلفن همراه و وب سایت https://taximaxim.ir/  صورت پذیرد، ماکسیم ذی نفع نیست و هیچ سودی از مبلغ پرداختی توسط مشتری عایدش نمی شود. پرداخت الکترونیکی یک سفر از کارت بانکی مشتری کسر شده و به حساب شخصی متصدی حمل و نقل که در سایت ماکسیم باز شده است واریز می گردد.

۶.۱۶.۱. در صورت پذیرش سفارش از طریق تماس تلفنی، ماکسیم ذی نفع مبلغی است که از مشتری بابت ثبت اطلاعات سفارش در سامانه‌ی نرم‌افزاری-اطلاعاتی دریافت می کند. این وجوه به طور کامل درآمد سرویس می باشند. مشتری هزینه ثبت سفارش را از طریق روش‌های در دسترس برای تسویه حساب فیمابین مشتری و متصدی حمل و نقل می پردازد.

۶.۱۷. متصدی، محصول ماکسیم (سرویس ماکسیم) را تبلیغ کرده و در این رابطه ماکسیم، مشتری متصدی می باشد. در جریان این رابطه، متصدی متعهد می شود که خدمات حمل و نقل را مجانا و یا با قیمت کاهش یافته به هزینه ماکسیم ارائه دهد. هزینه این خدمات به حساب شخصی متصدی در ماکسیم واریز می گردد.

۶.۱۸. ماکسیم ارائه کننده خدمات اطلاعاتی و ارائه کننده لیسانس به متصدی برای دسترسی به پایگاه داده سفارشات است. هزینه های این لیسانس از حساب شخصی متصدی که در سایت ماکسیم گشوده شده کسر می گردد.

۶.۱۹. تراز مثبت حساب شخصی متصدی به منزله بدهی ماکسیم به وی است.

۶.۲۰. تراز منفی حساب شخصی متصدی به منزله بدهی وی به ماکسیم برای خدماتی است که ماکسیم ارائه داده.

۶.۲۱. متصدی می تواند با ارائه درخواستی الکترونیکی تقاضای پرداخت بدهی های خود را نماید؛ اطلاعات بانکی کارت بانکی در برنامه موبایلی تاکسی درایور درج شده است.

۶.۲۲. متصدی یک شخصیت اقتصادی مستقل است و خود به تنهایی و کاملا مسئول مسائل مربوط به مالیات و بیمه می باشد.

۷. مسئولیت طرفین

۷.۱. شرکت هیچ‌گونه مسئولیتی - اعم از حقوقی و کیفری - در قبال اتفاقات حین سفر در مقابل کاربران - اعم از مسافران و رانندگان - و اشخاص ثالث نخواهد داشت.

۷.۲. طرفین مطابق قوانین ایران مسئول اجرای نامناسب مسئولیت های خود که منتج از این قرارداد است هستند.

۷.۳. ماکسیم مسئول اختلال در خدمت دهی نیست که ناشی از اشکال نرم افزاری یا سخت افزاری غیرمنتسب به ماکسیم باشد.

۷.۴. مشروط به اینکه ماکسیم از قبل به مشتری اطلاع داده باشد در قبال اختلال کلی یا جزئی در خدمت دهی که به تعمیر یا تعویض سخت افزار و نرم افزار یا دیگر اقدامات ضروری برای حفظ توانایی عملیاتی ماکسیم و توسعه سخت افزاری آن مربوط است مسئول نمی باشد.

۷.۵. ماکسیم مسئول خسارات مستقیم و عدم النفع مشتری که ناشی از استفاده از خدمات باشد نیست.

۷.۶. ماکسیم مسئول عدم توفیق متصدی حمل و نقل در انجام وظایفش نخواهد بود.

۷.۷.  متصدی حمل و نقل شخصا در قبال تبعیت از قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران در خصوص ارائه خدمات حمل و نقل مسئول می باشد. وی شخصا در قبال فقدان مجوزها و مدارک مربوطه که برای ارائه چنین خدماتی مورد نیاز است مسئول می باشد. 

۷.۸. از آنجایی که ممکن است از طریق حساب کاربری مسافر، افراد دیگری به غیر از وی از خدمات استفاده نمایند، مسئولیت پرداخت هزینه‌های مترتبه و همچنین هر گونه مسئولیت قانونی ایشان نسبت به راننده و شرکت متوجه مسافر می‌باشد و بدین ترتیب کاربر مذکور و افراددیگری که از آن حساب استفاده می نمایند نسبت به راننده و ماکسیم دارای مسئولیت تضامنی می‌باشند.

۸- شرایط و مقررات ناظر بر حمل و نقل بار، مرسوله و مسافر به وسیله موتورسیکلت، خودرو، خودروهای باری و کارگر

۸.۱. مرسولۀ کاربر سفارش دهنده باید متناسب با جعبۀ نصب شده بر روی موتورسیکلت یا خودروی باری بوده به نحوی که متعارف محسوب شده و از نظر ابعاد، حجم، وزن، جنس و نوع متناسب با شرایطی باشد که از طرف کارخانۀ سازندۀ موتور سیکلت یا خودروی باربری تعیین شده است و حمل بار بدون توجه به ظرفیت وسیله نقلیه تخلف محسوب ‌می‌شود.

۸.۲. راننده موتورسیکلت متعهد می‌گردد مرسوله متقاضی را داخل باکس‌های(جعبه‌های) مخصوص شرکت قرار داده و ضمن رعایت قوانین و نکات ایمنی مرسوله را به مقصد برساند. طرفین نمی‌توانند برای حمل مرسوله‌هایی که متناسب با وسیله نقلیه یا باکس تعبیه شده در آن نیست توافق کنند.

۸.۳. حمل بار و مرسوله با وزن تقریبی حداکثر 25 کیلوگرم و ابعاد 45 در 45 در 45 سانتیمتر برای بار ارسالی توسط موتور سیکلت.

۸.۴.حمل بار با وزن تقریبی 400 تا حداکثر 600 کیلوگرم برای وانت بارهای کوچک (پیکان وانت، پراید وانت و غیره)،

۸.۵. وزن تقریبی 1 تا حداکثر 2 تن بار ارسالی توسط وانت بارهای بزرگ (مزدا و نیسان و غیره).

۸.۶. سقف مجاز ارتفاع بار حمل شده تا 1 متر بالاتر از کابین وانت بار است. سقف مجاز طول و عرض بار صرفا به میزان اتاقک حمل بار است.

۸.۷. بار و مرسوله با وزن تقریبی تا 100 کیلو گرم توسط خودروی سواری حمل می‌گردد.

۸.۸. رعایت مقررات این ماده الزامی است و در صورت نقض آن، مسئولیت هر گونه عواقب ناشی از این نقض تنها برعهده فرد ناقض قوانین مندرج در این ماده است، در این مورد، هیچ مسئولیتی متوجه ماکسیم نخواهد بود.

۸.9. حمل و نقل، خرید و یا جابجایی اقلام زیر در هر صورت ممنوع است:

الف- هر نوع ماده غیرمجاز نظیر مشروبات الکلی، مواد مخدر، مواد روانگردان، انواع سلاح اعم از سرد و گرم، مواد اشتعال زا، محترقه، منفجره و سمی، آلات ارتکاب جرم و لوازم غیر مجاز مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران.

ب. اسناد و اشیاء بهادار مانند طلا و جواهر، اقلام عتیقه، نفیس، اسناد و مدارک تعهد‌آور بانکی مانند چک، برات، سفته، اسکناس و غیره، پول نقد، سکه‌های مشترک بانک مرکزی و سکه‌های خارجی؛

پ. هرگونه سند رسمی و یا غیر رسمی صادر شده از ارگانهای دولتی و یا خصوصی نظیر شناسنامه، کارت ملی، بیمه نامه، سند مالکیت و هر نوع اسناد و مدارك داراي جنبه مكاتباتي حاليه و شخصي.

ت. مواد فاسد و ضایع شدنی.

ث. هرگونه حیوان زنده اعم از اهلی و وحشی.

ج. مرسولات با ارزش بیش از 50.000.000 ریال که معادل پنج میلیون تومان است.

چ. کالاهای حساس مانند مجسمه و تابلوی نقاشی؛

ح. اقلام با جنس شیشه و آینه بدون محافظ و قاب؛

خ. تلویزیون ال سی دی یا ال ای دی بدون کارتن و ضربه­گیر اورجینال؛

د. اجناس و اشیا ممنوعه طبق ضوابط کشور

تبصره یک-در صورتی که متصدی به عنوان مامور خرید محصولات مصرفی درخواست کننده عمل کند، خرید و فروش اقلام منحصر به محصولات مجاز از توزیع کنندگان مجاز بوده و در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران صورت می‌پذیرد.

تبصره دو-محصولات مصرفی یا محصولات پر مصرف به کالاهایی گفته می‌شود که برای مصرف شخصی خانوار خریداری شده، با مصرف مستهلک می‌شوند و به طور مستمر و به دفعات در سبد خرید ماهانه خانوار قرار دارند، مانند نان، محصولات آرایشی، بهداشتی و خوراکی. این محصولات مشمول بند «و» ماده یک آيين نامه اجرايی چگونگی صدور و تمديد پروانه کسب و نحوه نظارت بر افراد صنفی در فضای مجازی (موضوع تبصره ماده (87) قانون نظام صنفی) در خصوص محصولات پر مصرف است که مقر می‌دارد: «محصولات پرمصرف کالا و خدماتی است که در سبد مصرف قشر وسيعی از جامعه قرار داشته يا حداقل چهار بار در سال توسط مصرف کنندگان تجديد خريد می‌شود».

۸.۱۰. از زمان در اختیار گرفتن بار توسط متصدی حمل و نقل یا کارگر تا تحویل آن به شخص یا در محلی که از سوی مشتری به عنوان تحویل گیرنده یا مقصد مشخص شده است؛ متصدی و کارگر به عنوان امین مشتری مسئول حمل و نقل آن در همان وضعیت، با همان مقدار، کیفیت و حفط بسته‌بندی مرسوله است. مسئولیت هرگونه خسارت احتمالی بار بر عهده متصدی حمل و نقل و کارگر است. متصدی حمل و نقل و کارگر همچنین مسئول هرگونه جبران خسارت ناشی از قصور یا تقصیر خود است. در صورت اثبات وجود شرایط فورس ماژور متصدی و کارگر مسئولیتی نخواهند داشت.

۸.۱۱. در صورت پیدا نشدن نشانی، دریافت نکردن مرسوله توسط گیرنده ثبت شده در درخواست یا غیبت وی در نشانی ذکر شده و ناممکن بودن ایجاد ارتباط با کاربر فرستنده و هماهنگی جهت تسلیم مرسوله به او، کاربر ضمن اطلاع به شرکت و با رعایت شرایط قانونی مرسوله را به مراجع قانونی تسلیم می‌نماید.

۸.۱۲. وظیفه متصدی حمل و نقل در رابطه با جابجایی مرسولات به معنای تحویل مرسولات به آدرس مشخص‌شده است. بنابراین او مسئول اقداماتی است که خارج از چارچوب روند معمول شناسایی انجام می‌دهد.

۸.۱۳ . مسئولیت بارگیری و تخلیه بار بر عهده مشتری است و راننده صرفا مسئولیت جابجایی بار و اطمینان از بارگیری صحیح را بر عهده دارد.

۸.۱۴. راننده موظف است مرسوله را بدون تاخیر نامعقول و در اسرع وقت به شخص گیرنده مذکور در اپلیکیشن تحویل دهد.

۸.۱۵. متصدی حمل و نقل با پذیرش این شیوه‌نامه، وسیله نقلیه خود را به عنوان وثیقه ارائه می‌کند و بر این اساس در صورت هرگونه خیانت در امانت، سرقت محموله یا وارد کردن هرگونه خسارت از سوی متصدی حمل و نقل، به ماکسیم یا مشتریان، شرکت مختار است از تمامی ابزارهای قانونی جهت جبران خسارت وارده و وصول خسارات ناشی از قصور یا تقصیر متصدی حمل و نقل بهره برداری نماید. اقدامات شرکت محدود به مورد وثیقه نخواهد بود.

۸.۱۶. مشتری باید در وارد کردن آدرس کامل تحویل‌گیرنده، مشخصات دریافت کننده اعم از نام و مشخصات تماس را خود ثبت نماید و همچنین حضور گیرنده در محل مذکور مطمئن شود. مسئولیت ناشی از درج ناقض یا اشتباه آدرس یا شماره تلفن بر عهده کاربر سفارش دهنده است.. وظیفه راننده صرفا تحویل مرسوله در محل تعیین شده است، لذا فراتر از احراز هویت در حدود عرفی مسئولیتی بر عهده راننده وجود ندارد. در صورت ناقص بودن اطلاعات تحویل گیرنده، مسئولیتی جهت احراز هویت (در حدود عرفی) بر عهده کاربر راننده نخواهد بود.

۸.۱۷.اگر به دلایل حوادث غیر مترقبه و بدون قصور متصدی مانند تصادف با خودروی دیگر یا توقیف توسط مقامات صلاحیت دارد، متصدی امکان تحویل مرسوله در زمان معقول را نداشته باشد، مکلف است مراتب را به مشتر اعلام نماید. حمل و نقل بعدی مرسوله تابع درخواست مجدد سرویس و پذیرش از سوی متصدی است.

۸.۱۸. متقاضی متعهد می‌شود، در تمام مواردی که حمل محموله به وسیله خودروی باری انجام می‌شود از مبدا تا مقصد کالاهای شخصی خود را همراهی نماید. مسئولیت هرگونه قصور در این زمینه بر عهده شخص متقاضی و کاربر راننده خواهد بود.

تبصره-در صورتی که سفارش خرید و حمل مرسوله مشمول تبصره دوم ماده ۸.۹ این دستورالعمل باشد، از حکم مندرج در این ماده مستثنی است.

۸.۱۹. سامانه ماکسیم تنها مسئول ارائه اطلاعات در مورد نیاز فعلی به حمل و نقل بار و مسافر با موتورسیکلت، خودروی باری و توسط کارگر است. ماکسیم هیچگونه تعهد مالی یا مسئولیت حقوقی و کیفری و غیره در قبال خسارت مربوط به محموله، آسیب و خرابی جزئی یا کامل آن بصورت عمدی یا اتفاقی، سرقت، مفقود شدن، از بین رفتن کارایی و رخ دادن اتفاق غیر مترقبه، تأخیر یا عدم دریافت محموله، بروز مشکل یا اتفاق مربوط به کیفیت کار، بار (عمدی یا به دلیل بی احتیاطی) که مقصر آن متصدی حمل و نقل، کارگر یا هر شخص دیگری بوده و یا ناشی از اتفاق غیرعمدی و تصادفی باشد، نخواهد داشت. اگر این شرایط ناشی از قصور یا غفلت متصدی حمل و نقل یا کارگر باشد، او مسئولیت کامل آن را بر عهده خواهد داشت و ملزم به جبران خسارت وارد شده به مشتری است و ماکسیم میتواند حق دسترسی متصدی حمل و نقل و یا کارگر به پایگاه داده را لغو ‌کند.

تبصره یک-ماکسیم هیچ مسئولیتی در مورد انجام ندادن عملیات خرید یا انجام دادن آن به صورت ناقص یا اشتباه در مواردی از قبیل قیمت غیر استاندارد محصولات، تاریخ تولید یا مصرف، کمیت و کیفیت آنها یا موارد مشابه نداشته و صرفاً واسطه ارائه میان متقاضی و متصدی است.

تبصره دو-در مواردی که سفارش انجام عملیات خرید ثبت شود، میزان مبلغ سفارش‌ها و نحوه پرداخت آن میان متقاضی و متصدی حمل معین خواهد شد و ماکسیم در این خصوص هیچ مسئولیتی ندارد.

۸.۲۰. ماکسیم مسئولیتی در قبال عدم تحویل کلی یا جزئی مرسولات، عدم دریافت، آسیب دیدگی مرسولات یا تحویل اشتباه به شخص دیگری را ندارد، زیرا سفارش‌ به صورت مستقل توسط متصدی حمل و نقل و یا کارگر اجرا می‌شود و وی شخصا مسئولیت آن را برعهده دارد. سامانه ماکسیم مسئولیتی در قبال نگهداری و ذخیره‌سازی مرسولات تحویل داده‌ نشده ندارد. همچنین سامانه ماکسیم هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت خسارات ناشی از سفر یا غیر از آن را ندارد زیرا سامانه ماکسیم خدمات حمل و نقل ارائه نمی‌کند.

۸.۲۱. سرویس «ماکسیم» می‌تواند به صلاحدید خود در برخی از مواقع به کاربران در حل مشکلات و اختلافات، بحث‌ها و در گیری‌هایی که ناشی از شرایط توصیف شده در این شیوه‌نامه بروز می‌کنند، مساعدت و یاری کند

۸.۲۲.پرداخت هرگونه خسارت ناشی از آسیب وارده به کالاها منوط به اعلام آنها در زمان تحویل کالا است. ظرف مدت 24 ساعت از زمان تحویل کالا شخصی گیرنده میتواند ضمن تماس با ماکسیم نقص احتمالی غیرظاهر محموله را اعلام کند. پس از این بازه زمانی ماکسیم هیچ مسئولیتی در قبال هیپ گونه پیگیری آسیب مرسوله نخواهد داشت. ماکسیم شخصا مسئولیت پیگیری جبران خسارت یا مذاکرات طرفین نیست. با این حال حداکثر توان خود را برای حل مشکلات این موضوع انجام می دهد.

۸.۲۳. چنانچه کاربر راننده جابجایی هر یک از مرسولات یا کالاهای ممنوعه را بر عهده بگیرد، شرکت ضمن ایجاد محدودیت در دسترسی وی به سامانه، حق پیگیری تخلف انجام شده و نتایج حاصل از آن را از طریق مراجع قضایی خواهد داشت.

۸.۲۴. در صورتی که متصدی حمل و نقل یا کارگر، بار یا مرسوله را از شخص ثالث که سفارش را در سامانه ماکسیم ثبت نکرده‌، دریافت کند، این خدمات تحت شمول سامانه ماکسیم محسوب نمی‌شود و مسئولیت اجرای آن برعهده‌ی متصدی حمل و نقل یا کارگر بوده و در این شرایط هیچ مسئولیتی متوجه شرکت نخواهد بود.

۸.۲۵.کاربر راننده متعهد است مرسوله را صرفا به گیرنده ثبت شده در نرم افزار (اپلیکیشن) تحویل دهد. راننده شخصل مسئولیت تشخیص عرفی هویت دریافت کننده و تحویل مرسوله را بر عهده دارد و در صورت قصور یا تقصیر شخصا مسئول خواهد بود.

۸.۲۶.در صورت عدم رعایت هر کدام از ضوابط این بند کاربر راننده موظف است از تحویل مرسوله خودداری نماید.

۸.۲7. مشتری باید همواره به هنگام ثبت درخواست جابجایی بار توسط کارگر، وجود وسایل بزرگ یا سنگین از قبیل پیانو، یخچال ساید بای ساید یا در ابعاد آن، بوفه یا کمد، کتابخانه، میز نهار خوری یا شیشه ای شش نفره به بالا، تردمیل و سایر وسایلی که بالای 18 فوت یا وزن بیش از 100 کیلوگرم و همچنین مجموع تعداد طبقاتی که بار باید در آنها جابجا شود را اعلام نماید. هزینه جابجایی بار توسط کارگر بر مبنای تعداد ساعات کارکرد و تعداد طبقات درخواستی محاسبه و اعمال خواهد شد. 

۹. حل اختلاف

۹.۱. طرفین تمام اختلافات در رابطه با قواعد کاری را از طریق مذاکره حل و فصل خواهند نمود.

۹.۲. در صورت عدم راهگشایی مذاکره، اختلافات از طریق قوانین جاری ایران حل خواهند شد.

۱۰. شرایط خاص

۱۰.۱. مشتری با پذیرش شرایط قواعد کاری، صراحتا اجازه می دهد که پیام های اطلاعاتی و تبلیغاتی را، در مواردی که دریافت چنین پیام هایی مطابق قوانین و مقررات ایران نیازمند اجازه است، (از جمله پیام هایی از طریق اینترنت و برنامه هایی همچون واتس اپ، تلگرام، وایبر و غیره) دریافت نماید.

۱۰.۲.پیوست های این سند بخش لاینفک قواعد کاری حاضر تلقی می شوند.

پیوست 1

به قواعد کاری سرویس ماکسیم ( بازبینی شده در تاریخ 20اسفند ماه 1399)

مطابق ماده 1.4 قواعد کاری سرویس ماکسیم، هزینه ثبت سفارش در سامانه نرم افزاری- اطلاعاتی که از طریق تماس تلفنی توسط مشتری ایجاد می شود، به مبلغ50000ریال بابت هر سفارش در شهر تهران و مبلغ 30000ریال بابت هر سفارش در سایر شهرهای ایران تعیین می شود.