بازگشتشرایط و قوانین
بازگشتشرایط و قوانین

شرایط عمومی استفاده


قواعد کاری سامانه‌ی «ماکسیم» (بازبینی‌شده در 16/02/1403)

۱. قواعد کلی

۱.۱. این قواعد کاری و پیوست‌های آن خطاب به هر شخص حقیقی بوده که حداقل ۱۸ سال داشته (از این پس «مشتری») و در سامانه‌ی «ماکسیم» (از این پس «ماکسیم») ثبت‌نام کرده یا قصد این کار را دارد. این سند حاوی تمام شرایط ضروری ارائه‌ی خدمات اطلاعاتی مبنی‌بر ثبت درخواست مشتری در مجموعه‌ی برنامه-اطلاعات و اعلام وضعیت درخواست به مشتری است؛

۱.۲. ثبت هرگونه درخواست ازطریق سامانه‌ی «ماکسیم» با استفاده از هر کدام از گزینه‌های این قواعد کاری، به‌منزله‌ی این خواهد بود که مشتری سیاست حفاظت از حریم شخصی «ماکسیم» (قابل‌دسترسی درhttps://taximaxim.ir/en/term/policy-client)،قواعد کاری و پیوست‌های آن را که در وب‌سایت رسمیhttps://taximaxim.ir در اینترنت درج شده است، مطالعه کرده، فهمیده و پذیرفته است. ثبت درخواست به‌منزله‌ی انعقاد قرارداد با شرایط مذکور در آن است؛

۱.۳. سامانه‌ی «ماکسیم» فقط ارائه‌دهنده‌ی خدمات نرم‌افزاری است که ایجاد ارتباط میان راننده و مشتری را تسهیل می‌کند. کاربر فقط «استفاده‌کننده»ی این خدمات است؛ بدین‌ترتیب نمی‌تواند تحت عناوینی چون رابطه‌ی استخدامی، پیمانکاری و مشارکت، مدعی حقی نسبت به سامانه‌ی «ماکسیم» باشد؛

۱.۴. تا هنگامی‌که مشتری از نرم‌افزار و وب‌سایت https://www.taximaxim.ir استفاده کند، سامانه‌ی «ماکسیم» درخصوص ثبت درخواست در سامانه‌ی نرم‌افزاری-اطلاعاتی و اعلام وضعیت درخواست به مشتری، خدمات اطلاعاتی را به‌طور رایگان ارائه می‌دهد. در مواردی که انتقال اطلاعات درخواست برای ثبت در سامانه‌ی نرم‌افزاری-اطلاعاتی به‌واسطه‌ی تماس تلفنی انجام شود، از مشتری مبلغی معادل آنچه که در سند پیوست این مقررات مشخص شده است، دریافت خواهد شد. «ماکسیم» یک شرکت تاکسیرانی نیست و بدین‌ترتیب خدمات مرتبط با حمل مسافر و بار و هیچ‌گونه خدمت مرتبط با حمل‌ونقل را ارائه نمی‌دهد؛ بلکه اپراتوری است که درخواست مشتری را به کاربر راننده اطلاع می‌دهد؛

۱.۵. لطفاً متن این قواعد کاری و پیوست‌های آن را به‌دقت مطالعه کنید و درصورت عدم‌پذیرش هر کدام از شرایط قرارداد، از درخواست برای استفاده از خدمات سامانه‌ی «ماکسیم» خودداری کنید؛

۱.۶. اصطلاحات استفاده‌شده در این سند به‌شرح زیر است:

۱.۶.۱. درخواست رزرو (رزرو درخواست سفر)، درخواست جابه‌جایی است که آمدن وسیله‌ی نقلیه به آدرس مشخص را حداقل برای ۱۵ دقیقه‌ی بعد تنظیم می‌کند؛

۱.۶.۲. کاربر راننده/ کارگر: شخصی که امتیاز «ماکسیم» را خریداری کرده و بر مبنای آن مجوز استفاده از پایگاه داده را کسب کرده است. مجوز حاوی اطلاعات و جزئیات موردنیاز برای ارائه‌ی خدمات حمل‌ونقل مشتریان، چمدان و بار (یا) حمل محموله و جابه‌جایی وسایل توسط کارگر است. همچنین کاربر راننده فردی است که به‌ازای دریافت هزینه‌ي درخواست از مشتری، خدمات حمل‌ونقل را با خودروی خود به اشخاص حقیقی ارائه می‌دهد. کارگر نیز شخصی است که تحت نظارت مشتری و در محل مشخص‌شده توسط او، اقدام به ارائه‌ی خدمات جابه‌جایی بار می‌کند. مفاد قواعد کاری حاضر درخصوص کاربران راننده و همچنین کارگران اعمال می‌شود؛ مگر این‌که مقررات مربوط با توجه به ماهیت آن‌ها و قراین موجود صرفاً در ارتباط با کاربران راننده باشد؛

۱.۶.۳. مشتری شخصی است که درخواست انجام خدمات مرتبط با حمل‌ونقل را در سامانه‌ی «ماکسیم» ثبت می‌کند.

تبصره: درصورتی‌که درخواست مربوط به انجام خدماتی از قبیل خرید محصولات مصرفی باشد؛ آنگاه درخواست‌دهنده باید توضیحات مربوط نظیر فهرست اقلام موردنیاز، قیمت، کمیت و کیفیت اقلام را در قسمت توضیحات درخواست ثبت کرده یا به اپراتور اعلام کند؛

۱.۶.۴. درخواست «هم‌اکنون» (درخواست برای زمان حال)، درخواستی مبنی‌بر رسیدن وسیله‌ی نقلیه در زودترین زمان ممکن است؛

۱.۶.۵. پایگاه داده یعنی مجموعه‌ی برنامه-اطلاعات که حاوی اطلاعات مربوط به زمان حال درخصوص نیاز به ایفای خدمات حمل‌ونقل به‌منظور سازمان‌دهی، حمایت و مدیریت فرایند ارائه‌ی خدمات است؛

۱.۶.۶. برنامه‌ی تلفن همراه، برنامه‌ای رایانه‌ای است که روی تلفن همراه مشتری نصب می‌شود و جزء مجموعه‌ی برنامه-اطلاعات «ماکسیم» است و امکان رایانه‌ای‌کردن ثبت درخواست را ازطریق اینترنت فراهم می‌کند؛

۱.۶.۷. صفحه‌ی کاربری شخصی، صفحه‌ای در سایت رسمی «ماکسیم» است که آمار محدوده‌ی خدمات انجام‌شده و وضعیت فعلی حساب شخصی مشتری در آن موجود است. برای ایجاد صفحه‌ی کاربری شخصی، حداقل ارائه‌ی شماره‌ی تلفن مشتری لازم است؛

۱.۶.۸. درخواست یعنی درخواست سفر یا ایفای خدمت حمل‌ونقل کالا که توسط یک شخص حقیقی که در سامانه‌ي «ماکسیم» ثبت‌نام کرده است، ایجاد می‌شود. درخواست به‌منظور اعلام به کاربر راننده و اعطای دسترسی در سامانه پردازش می‌شود؛

۱.۶.۹. حساب شخصی، حسابی است که پیش‌پرداخت مشتری و مبالغ کسرشده از این پرداخت‌ها به‌عنوان پرداخت به‌ازای خدمات در آن ثبت می‌شود. این حساب شماره‌ی ویژه‌ای دارد و توسط سامانه‌ی «ماکسیم» ایجاد می‌شود؛

۱.۶.۱۰. موجودی حساب شخصی تفاوت میان مبالغ واریزی و کسرشده از این حساب در یک نقطه‌ی مشخص از زمان است؛

۱.۶.۱۱. مسیر به‌معنی راه ماشین‌رو بین نقطه‌ی مبدأ و مقصد است؛

۱.۶.۱۲. خدمات به‌معنی خدمات اطلاعاتی مبتنی‌بر دریافت، پردازش و انتقال درخواست مشتری به کاربر راننده و اعلام وضعیت درخواست به مشتری بعد از آن است. «ماکسیم» به‌هیچ‌وجه خدمات حمل‌ونقل و جابه‌جایی به مشتری ارائه نمی‌دهد. سامانه‌ی «ماکسیم» نماینده‌ی کاربر راننده در قبض ثمن از مشتری ازطریق اینترنت و سایر شیوه‌های پرداخت الکترونیکی است. مبلغی که از حساب شخصی مشتری کسر می‌شود به‌ازای خدماتی است که کاربر راننده به وی ارائه می‌دهد؛

۱.۶.۱۳. مرسوله عبارت است از هرگونه بار، بسته‌ی مجاز یا سایر اقسام مجاز نام‌برده در این شیوه‌نامه؛

۱.۶.۱۴. خدمات اضافی: کارگر حمل بار صرفاً خدمات جابه‌جایی وسایل را ارائه می‌دهد. درصورتی‌که مشتری خواستار ارائه‌ی خدمات اضافی به‌جز حمل بار باشد مثل بسته‌بندی یا چیدمان وسایل؛ آنگاه باید هنگام ثبت درخواست، این موضوع را نیز با ذکر جزئیات قید کند. مسئولیت ناشی از درج ناقص یا اشتباه اطلاعات برعهده‌ی مشتری است. وظیفه‌ی کارگر صرفاً تحویل مرسوله در محل تعیین‌شده است؛ لذا فراتر از احراز هویت در حدود عرفی، مسئولیتی برعهده‌ی او نیست. درصورت ناقص‌بودن اطلاعات تحویل‌گیرنده، مسئولیتی جهت احراز هویت (در حدود عرفی) برعهده‌ی کارگر نخواهد بود. 

۲. موضوع قواعد کاری

بدین‌وسیله سامانه‌ی «ماکسیم»، خدمات اطلاعاتی رایگانی درخصوص ارسال درخواست به کاربر راننده و اعلام وضعیت درخواست به مشتری ارائه می‌دهد.

۳. شیوه‌ی ارائه‌ی خدمات

۳.۱. مشتری با درخواست وسیله‌ی نقلیه از «ماکسیم» به هر طریقی، قواعد کاری حاضر را می‌پذیرد؛

۳.۲. مشتری، مسئول محتوا و صحت و سقم اطلاعاتی است که هنگام ثبت درخواست اعلام می‌کند؛

۳.۳. داده‌های مشتری پس از ثبت درخواست، در پایگاه داده‌ی «ماکسیم» درج می‌شود. «ماکسیم» این داده‌ها را بدون اجازه‌ي مشتری تغییر نخواهد داد؛

۳.۴. «ماکسیم»، درخواست را در مجموعه‌ی برنامه-اطلاعات به‌صورت رایگان ثبت می‌کند و این کار را با اعطای دسترسی کاربر راننده به این مجموعه انجام می‌دهد. کاربر راننده، درخواست را انتخاب می‌کند و تصمیم خود را با ذکر زمان رسیدن وسیله‌ی نقلیه، به «ماکسیم» اعلام خواهد کرد. «ماکسیم» فقط ثبت درخواست در مجموعه‌ی برنامه-اطلاعات را تضمین می‌کند. کاربر راننده مسئول جابه‌جایی است؛

۳.۵. «ماکسیم» با ذکر برند، مدل، رنگ و شماره‌ی پلاک وسیله‌ی نقلیه، مشتری را از رسیدن آن مطلع می‌کند؛

۳.۶. «ماکسیم» می‌تواند درخواست‌های رزرو را بپذیرد. در این شرایط، کاربر راننده که از قبل توسط «ماکسیم» از چنین درخواستی مطلع شده، مسئول رسیدن در موعد مقرر است. در این موارد، آمدن وسیله‌ی نقلیه تضمین نمی‌شود؛

۳.۷. «ماکسیم» حق دارد که درصورت عدم‌توافق مشتری با شرایط این قواعد کاری، بدون ارائه‌ی دلیل یا توضیحی از ارائه‌ی خدمات به وی امتناع کند؛

۳.۸. تماس‌های تلفنی بین ‌«ماکسیم» و مشتری به‌منظور کنترل داخلی فعالیت‌های «ماکسیم» و کنترل کیفی اجرای درخواست ضبط خواهد شد؛

۳.۹. به‌منظور ارتقای کیفی خدمات ارائه‌شده و همچنین با هدف تضمین تعامل هم‌زمان میان مشتری و کاربر راننده، مشتری می‌تواند درصورت نقض حقوق خود توسط کاربر راننده، حداکثر ظرف ۲۴ ساعت بعد از پایان اجرای درخواست ازطریق گزینه‌ی الکترونیکی «ارتباط با ما» یا ازطریق نامه‌نگاری به آدرس «ماکسیم»، درخصوص مشکل خود اطلاع‌رسانی کند. این مشکل بین مشتری و کاربر راننده بدون مداخله‌ی «ماکسیم» حل خواهد شد. محتوای این بند به‌هیچ‌وجه به‌منزله‌ی پذیرش مسئولیت جبران خسارت توسط «ماکسیم» ازطریق انواع پرداخت‌ها یا تقبل مسئولیت‌های دیگر نخواهد بود. ممکن است «ماکسیم» در بعضی موارد به‌صورت داوطلبانه، خسارت مشتری را جبران کند؛

۳.۱۰. دریافت و پردازش اطلاعات شخصی مشتری توسط «ماکسیم»، مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران و رویه‌ی جمع‌آوری و پردازش اطلاعات شخصی که در سیاست حفاظت از حریم خصوصی «ماکسیم» درج شده است، انجام می‌شود؛

۳.۱۱. اگر مشتری درخصوص جزئیات خدمت سؤالی دارد، باید قبل از ثبت درخواست با «ماکسیم» مشورت کند.

۴. تعهدات «ماکسیم»

۴.۱. «ماکسیم» باید خدمات اطلاعاتی ثبت درخواست در مجموعه‌ی برنامه-اطلاعات و اعلام وضعیت درخواست به مشتری را به‌صورت رایگان ارائه دهد؛

۴.۲. «ماکسیم» درصورت تأخیر پیش‌آمده برای وسیله‌ی نقلیه، باید مشتری را مطلع کند؛

۴.۳. «ماکسیم» درصورت عدم‌امکان ارائه‌ی وسیله‌ی نقلیه، باید مشتری را مطلع کند؛

۴.۴. «ماکسیم» باید پیش‌پرداخت مشتری را در زمان مقتضی در حساب شخصی وی ثبت کند؛

۴.۵. «ماکسیم» باید درصورت درخواست مشتری، مبلغ قابل‌پرداخت را از حساب شخصی وی به حساب شخصی کاربر راننده منتقل کند؛

۴.۶. «ماکسیم» باید دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شخصی مشتری را در زمان مناسب شناسایی کرده و از آن پیشگیری کند و از افشای آن برای افرادی که ارتباط مستقیمی با اجرای درخواست ندارند، خودداری کند.

۵. تعهدات مشتری

۵.۱. مشتری باید درخواست خدمت را با توجه به زمان مقتضی برای رسیدن وسیله‌ی نقلیه ثبت کند؛

۵.۲. مشتری باید به تعداد صندلی و حجم صندوق وسیله‌ی نقلیه توجه کند و همچنین درصورت حمل حیوان، نیاز به ارائه‌ی قفس را درنظر بگیرد؛

۵.۳. مشتری باید شماره‌ی تلفن خود، زمان و آدرس محل آمدن وسیله‌ی نقلیه، نوع آن، مسیر و شرایط مقتضی حمل‌ونقل را اعلام کند؛

۵.۴. مشتری باید از وسیله‌ی نقلیه مطابق با هدف مقتضی آن وسیله استفاده کند؛

۵.۵. مشتری باید وسیله‌ی نقلیه را درطول سفر تمیز و مرتب نگه دارد؛

۵.۶. مشتری باید از حمل اشیاء ممنوعه (همچون الکل، مواد مخدر، مواد هسته‌ای یا شیمیایی، مواد محترقه، مواد بسیار بدبو، مواد بیماری‌زا، اسلحه و غیره) با وسیله‌ی نقلیه‌ی کاربر راننده خودداری کند؛

۵.۷. اگر درخواست ازطريق تماس تلفنی ثبت شود، آنگاه مشتري بايد هزينه‌ی خدمات مربوط به ثبت اطلاعات در مجموعه‌ی اطلاعات نرم‌افزاری را پرداخت کند (درصورت درخواست مشتری ازطریق تماس تلفنی،‌ اقداماتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود، برای ثبت اطلاعات انجام می‌شود: مشتری اطلاعات مربوط به درخواست خود را به سامانه ارائه می‌دهد. سامانه، اطلاعات مربوط به درخواست را به ماهیت قابل‌درک برای رایانه تبدیل کرده و درخواست را در سامانه‌ی نرم‌افزاری- اطلاعاتی که دارای دسترسی به کاربران راننده است، ثبت می‌کند).

۶. تسویه‌حساب میان مشتری و کاربر راننده

۶.۱. خدماتی که «ماکسیم» در محدوده‌ی این قواعد کاری به مشتری ارائه می‌دهد، به‌صورت رایگان خواهد بود؛

۶.۲. تسویه‌حساب میان مشتری و کاربر راننده برای خدمات جابه‌جایی مسافر، بار و محموله مستقیماً بین ایشان انجام خواهد گرفت. «ماکسیم» هزینه‌ی جابه‌جایی مسافر، بار و محموله را به مشتری اعلام خواهد کرد. این هزینه بر مبنای کرایه‌ی دریافتی توسط کاربر راننده‌ای که درخواست را پذیرفته است، محاسبه خواهد شد. اعلام هزینه به مشتری هرگز بدین‌معنی نخواهد بود که خدمت حمل‌ونقل توسط «ماکسیم» ارائه شده است؛

۶.۳. شیوه‌ی تسویه‌حساب میان مشتری و کاربر راننده برای جابه‌جایی مسافر، بار و محموله مستقیماً و بدون دخالت «ماکسیم» توسط طرفین تعیین می‌شود؛

۶.۴. «ماکسیم» درخصوص نحوه و روند تسویه‌حساب خدمات جابه‌جایی مسافر، بار و محموله، توصیه‌ای به مشتری و کاربر راننده نمی‌کند؛

۶.۵. «ماکسیم» به‌نحو زیر، توانایی فنی برای پرداخت هزینه‌ی حمل مسافر، بار و محموله را برای مشتری تضمین می‌کند:

۶.۵.۱. پیش‌پرداخت نقدی که به حساب شخصی مشتری واریز می‌شود؛

۶.۵.۲. انتقال وجه ازطریق کارت‌های بانکی درصورت وجود توانایی فنی.

۶.۶. هنگام تسویه‌حساب مشتری و کاربر راننده ازطریق پیش‌پرداخت یا انتقال وجه با کارت بانکی، «ماکسیم» نماینده‌ی کاربر راننده برای قبض مبلغ از مشتری بوده و هزینه‌ی این کار نیز برعهده‌ی کاربر راننده است. «ماکسیم» فقط درخصوص قبض مبلغ از مشتری، نماینده‌ی کاربر راننده است؛

۶.۷. انتقال وجه با کارت‌های بانکی ازطریق کارت هر بانک عضو سامانه‌ی شتاب میسر است (از این پس «کارت بانکی»)؛

۶.۸. برای دریافت امکان پرداخت خدمات کاربر راننده ازطریق انتقال با استفاده از کارت‌های بانکی، ثبت‌نام در صفحه‌ی کاربری شخصی الزامی‌ است.

۶.۹. انتقال وجه ازطریق کارت‌های بانکی طبق قوانین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دیگر قوانین و مقررات لازم‌الاتباع و با رعایت اصول محرمانگی و امنیت پرداخت انجام خواهد شد. امنیت داده‌های مشتریان ازطریق اتباع از الزامات بانک مرکزی و دیگر قوانین و مقررات مرتبط تضمین خواهد شد و هیچکس حتی «ماکسیم» به آن‌ها دسترسی نخواهد داشت. اطلاعات کارت بانکی در صفحه‌ی پرداخت ایمنی بانک وارد خواهد شد که امکان پرداخت غیرنقدی مبلغ را فراهم می‌کند؛

۶.۱۰. برای اطمینان از امکان پرداخت ازطریق کارت بانکی، ممکن است هنگام ثبت درخواست، مبلغی معادل هزینه‌ی خدمت حمل‌ونقل در حساب بانکی مشتری رزرو شود. درصورت لغو درخواست یا موارد دیگری مثل عدم‌انجام خدمت حمل‌ونقل، این مبلغ به مشتری بازگردانده خواهد شد؛

۶.۱۱. اگر مشتری محدوده‌ی خدمات درخواستی را تغییر دهد (تغییر مسیر، ارائه‌ی خدمات غیررایگان دیگر توسط کاربر راننده به مشتری و غیره)، هزینه‌ی خدمت مجدداً محاسبه می‌شود و مطابق با خدمتی که واقعاً انجام شده است، خواهد بود؛

۶.۱۲. مشتری و کاربر راننده می‌توانند نسبت به پرداخت هزینه‌ی جابه‌جایی مسافر توسط خودروی سواری یا حمل بار و محموله توسط موتورسیکلت و خودروی باری به هرگونه‌ی دیگری که در این سند ذکر نشده است،‌ توافق کنند، ازجمله پرداخت نقدی یا به هر نحو دیگری که مخالف با قوانین جاری نباشد؛

۶.۱۳. کاربر راننده می‌تواند درصورت ارائه‌ی خدمات اضافی زیر به مشتری، مطالبه‌ی اجرت کند:

۶.۱۳.۱. درصورتی‌که بیش از ۵ دقیقه پس از رسیدن به محل موردنظر و اطلاع‌رسانی به مشتری در این خصوص، منتظر مشتری بماند؛

۶.۱۳.۲. جابه‌جایی چمدان‌های بزرگ در صندوق وسیله‌ی نقلیه را انجام دهد.

۶.۱۴. درصورتی‌که مشتری پس از رسیدن وسیله‌ی نقلیه به محل تعیین‌شده توسط وی، درخواست را لغو کند؛ آنگاه کاربر راننده می‌تواند جریمه اخذ کند. مقدار این جریمه توسط کاربر راننده تعیین می‌شود؛

۶.۱۵. کاربر راننده حق دارد برای درخواستی که توسط مشتری و بعد از اعلام خبر رسیدن راننده به مبدأ موردنظر مشتری لغو شده است، میزان جریمه را تعیین کند. مقدار جریمه براساس حداقل مبلغ درخواست درحال اجرا هنگام ثبت درخواست توسط مشتری و فاصله‌ی محلی که راننده در زمان ثبت درخواست در آنجا حضور داشته تا مبدأ تعیین‌شده در درخواست توسط مشتری، محاسبه و تعیین می‌شود؛

۶.۱۶. «ماکسیم»، مشتری را از هزینه‌ی ارائه‌ی خدمات اضافه و جریمه‌ای که کاربر راننده تعیین کرده است، مطلع می‌کند. پرداخت برای خدمات اضافی و جریمه، توسط مشتری مستقیماً به کاربر راننده صورت گرفته و این امر به شیوه‌ی مرضی‌الطرفین انجام خواهد شد؛

۶.۱۷. درصورتی‌که پذیرش درخواست ازطریق نرم‌افزار تلفن همراه و وب‌سایت https://taximaxim.ir انجام شود؛ «ماکسیم» ذی‌نفع نیست و هیچ سودی از مبلغ پرداختی توسط مشتری، عاید او نمی‌شود. پرداخت الکترونیکی یک درخواست از کارت بانکی مشتری کسر شده و به حساب شخصی کاربر راننده که در سایت «ماکسیم» باز شده است، واریز می‌شود.

۶.۱۷.۱. درصورت پذیرش و ثبت درخواست ازطریق تماس تلفنی، «ماکسیم» در مبلغی ذی‌نفع است که از مشتری بابت ثبت اطلاعات درخواست در سامانه‌ی نرم‌افزاری-اطلاعاتی دریافت می‌کند. این وجوه به‌طور کامل درآمد سامانه است. مشتری هزینه‌ی ثبت درخواست را به یکی از روش‌های دردسترس برای تسویه‌حساب فی‌مابین مشتری و کاربر راننده می‌پردازد.

۶.۱۸. کاربر راننده، محصول «ماکسیم» (سامانه‌ی «ماکسیم») را تبلیغ کرده و در این رابطه «ماکسیم»، مشتری کاربر راننده است. در جریان این رابطه، کاربر راننده متعهد می‌شود که خدمات حمل‌ونقل را مجانی یا با قیمت کاهش‌یافته به هزینه‌ی «ماکسیم» ارائه دهد. هزینه‌ی این خدمات به حساب شخصی کاربر راننده در «ماکسیم» واریز می‌شود؛

۶.۱۹. «ماکسیم» ارائه‌دهنده‌ی خدمات اطلاعاتی و لیسانس به کاربر راننده برای دسترسی به پایگاه داده‌ی درخواست‌ها است. هزینه‌های این لیسانس از حساب شخصی کاربر راننده که در سایت «ماکسیم» باز شده است، کسر می‌شود؛

۶.۲۰. موجودی مثبت حساب شخصی کاربر راننده به‌منزله‌ی بدهی «ماکسیم» به وی است؛

۶.۲۱. موجودی منفی حساب شخصی کاربر راننده به‌منزله‌ی بدهی وی به «ماکسیم» برای خدماتی است که «ماکسیم» ارائه داده است؛

۶.۲۲. کاربر راننده می‌تواند با ارائه‌ی درخواست الکترونیکی، تقاضای پرداخت بدهی‌های خود را کند. اطلاعات بانکی کارت بانکی در برنامه‌ی تلفن همراه تاکسی‌درایور درج شده است؛

۶.۲۳. کاربر راننده یک شخصیت اقتصادی مستقل است و خود به تنهایی و به‌طورکامل نسبت به مسائل مربوط به مالیات و بیمه مسئول است.

۶.۲۴. سامانه موظف است از رعایت الزامات قانون جاری درخصوص مبارزه با پول‌شویی که مرتبط با آن مشتری و کاربر راننده می‌توانند وجوه را از حساب شخصی خود برداشت کرده و فقط به کارت بانکی خود انتقال دهند، اطمینان حاصل کند. انتقال وجه به کارت شخص ثالث ممنوع است. سامانه‌، انطباق صاحب حساب در برنامه‌ی تلفن همراه و صاحب حساب بانکی که پرداخت وجه به آن انجام می‌شود را بررسی می‌کند.

۷. مسئولیت طرفین

۷.۱. شرکت هیچ‌گونه مسئولیتی -اعم از حقوقی و کیفری- در قبال اتفاقات حین سفر در مقابل کاربران -اعم از مسافران و رانندگان- و اشخاص ثالث نخواهد داشت؛

۷.۲. مطابق قوانین ایران، طرفین مسئول اجرای نامناسب مسئولیت‌های خود که منتج از این قرارداد است، هستند؛

۷.۳. «ماکسیم» مسئول اختلال در خدمت‌دهی که ناشی از اشکال نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری غیرمنتسب به «ماکسیم» باشد، نیست؛

۷.۴. «ماکسیم» مشروط به این‌که از قبل به مشتری اطلاع داده باشد، در قبال اختلال کلی یا جزئی در خدمت‌دهی که به تعمیر یا تعویض سخت‌افزار و نرم‌افزار یا دیگر اقدامات ضروری برای حفظ توانایی عملیاتی «ماکسیم» و توسعه‌ی سخت‌افزاری آن مربوط است، مسئول نیست؛

۷.۵. «ماکسیم» مسئول خسارت‌های مستقیم و عدم‌النفع مشتری که ناشی از استفاده از خدمات باشد، نیست؛

۷.۶. «ماکسیم» مسئول عدم‌توفیق کاربر راننده در انجام وظایفش نخواهد بود؛

۷.۷. کاربر راننده شخصاً در قبال تبعیت از قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران درخصوص ارائه‌ی خدمات حمل‌ونقل مسئول است. وی شخصاً در قبال فقدان مجوزها و مدارک مربوط که برای ارائه‌ی چنین خدماتی موردنیاز است، مسئول خواهد بود؛

۷.۸. از آنجایی که ممکن است افراد دیگری به‌غیر از مسافر ازطریق حساب کاربری او، از خدمات استفاده کنند، مسئولیت پرداخت هزینه‌های مترتبه و همچنین هرگونه مسئولیت قانونی ایشان نسبت به راننده و شرکت، متوجه مسافر است. بدین‌ترتیب کاربر مذکور و سایر افرادی که از آن حساب استفاده می‌کنند، نسبت به راننده و «ماکسیم» دارای مسئولیت تضامنی هستند.

۷.۹. سامانه «ماکسیم» خدمات نقشه‌ نگاری ارائه نمی‌کند و از نقشه‌های آنلاینی که در منابع عمومی باز منتشر شده، استفاده می‌کند. سامانه «ماکسیم» مسئولیتی در قبال تعیین و توصیف هیچ مؤلفه‌ی جغرافیایی ندارد، انطباق با قانون، دقیق بودن و قابل اطمینان بودن توصیف هیچ مؤلفه‌ی جغرافیایی را تایید یا رد نمی کند. سامانه «ماکسیم» هیچ دیدگاه ژئوپلیتیکی را بیان نمی‌کند، در تعیین مرزهای دولت‌ها مشارکت نمی‌کند

۸. شرایط و مقررات ناظر بر حمل‌ونقل بار، مرسوله و مسافر با موتورسیکلت، خودرو، خودروهای باری و کارگر

۸.۱. مرسوله‌ی کاربر درخواست‌دهنده باید با جعبه‌ی نصب‌شده روی موتورسیکلت یا خودروی باری متناسب باشد؛ به‌نحوی که متعارف محسوب شود و ازنظر ابعاد، حجم، وزن، جنس و نوع با شرایطی که ازطرف کارخانه‌ی سازنده‌ی موتورسیکلت یا خودروی باربری تعیین شده است، متناسب باشد. حمل بار بدون توجه به ظرفیت وسیله‌ی نقلیه، تخلف محسوب ‌می‌شود؛

۸.۲. راننده‌ی موتورسیکلت متعهد می‌شود مرسوله‌ی متقاضی را داخل جعبه‌های (باکس‌های) مخصوص شرکت گذاشته و ضمن رعایت قوانین و نکات ایمنی، مرسوله را به مقصد برساند. طرفین نمی‌توانند برای حمل مرسوله‌هایی که با وسیله‌ی نقلیه یا جعبه‌ی (باکس) تعبیه‌شده در آن متناسب نیست، توافق کنند؛

۸.۳. وزن تقریبی مجاز برای بار و مرسوله‌ی ارسالی با موتورسیکلت حداکثر ۲۵ کیلوگرم و با ابعاد ۴۵ در ۴۵ در ۴۵ سانتیمتر است؛

۸.۴. حمل بار با وزن تقریبی ۴۰۰ تا حداکثر ۶۰۰ کیلوگرم برای وانت‌بارهای کوچک (پیکان‌وانت، پرایدوانت و غیره)، موردقبول است؛

۸.۵. وزن تقریبی مجاز برای بار ارسالی با وانت‌بارهای بزرگ (مزدا، نیسان و غیره) ۱ تا حداکثر ۲ تن است؛

۸.۶. سقف مجاز ارتفاع برای بار موردحمل تا ۱ متر بالاتر از کابین وانت‌بار است. سقف مجاز طول و عرض بار صرفاً به‌اندازه‌ی اتاقک حمل بار است؛

۸.۷. بار و مرسوله با وزن تقریبی تا ۱۰۰ کیلوگرم توسط خودروی سواری حمل می‌شود؛

۸.۸. رعایت مقررات این ماده الزامی است و درصورت نقض آن، مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از این نقض فقط برعهده‌ی فرد ناقض قوانین مندرج در این ماده است. در این مورد، هیچ مسئولیتی متوجه «ماکسیم» نخواهد بود؛

۸.۹. حمل‌ونقل، خرید یا جابه‌جایی اقلام زیر در هر صورت ممنوع است:

الف. هر نوع ماده‌ی غیرمجاز نظیر مشروبات الکلی، مواد مخدر، مواد روان‌گردان، انواع سلاح اعم از سرد و گرم، مواد اشتعال‌زا، محترقه، منفجره و سمی، آلات ارتکاب جرم و لوازم غیرمجاز مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران؛

ب. اسناد و اشیاء بهادار مانند طلا و جواهر، اقلام عتیقه، نفیس، اسناد و مدارک تعهد‌آور بانکی مانند چک، برات، سفته، اسکناس و غیره، پول نقد، سکه‌های مشترک بانک مرکزی و سکه‌های خارجی؛

پ. هرگونه سند رسمی یا غیررسمی صادرشده از ارگان‌های دولتی یا خصوصی نظیر شناسنامه، کارت ملی، بیمه‌نامه، سند مالکیت و هر نوع اسناد و مدارك دارای جنبه‌ی مكاتباتی حاليه و شخصی؛

ت. مواد فاسد و ضایع‌شدنی؛

ث. هرگونه حیوان زنده اعم از اهلی و وحشی؛

ج. مرسولات با ارزش بیش از ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال که معادل پنج میلیون تومان است؛

چ. کالای حساس مانند مجسمه و تابلوی نقاشی؛

ح. اقلام با جنس شیشه و آینه بدون محافظ و قاب؛

خ. تلویزیون ال‌سی‌دی (LCD) یا ال‌ای‌دی (LED)‌ بدون کارتن و ضربه‌گیر اورجینال؛

د. اجناس و اشیاء ممنوعه طبق ضوابط کشور.

تبصره‌ی اول: درصورتی‌که کاربر راننده به‌عنوان مأمور خرید محصولات مصرفی درخواست‌کننده عمل کند‌؛ خرید و فروش اقلام منحصر به محصولات مجاز از توزیع‌کنندگان مجاز بوده و در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود؛

تبصره‌ی دوم: محصولات مصرفی یا محصولات پرمصرف به کالاهایی گفته می‌شود که برای مصرف شخصی خانوار خریداری شده و با مصرف مستهلک می‌شوند و به‌طور مستمر و به‌دفعات در سبد خرید ماهانه‌ی خانوار قرار دارند، مثل نان، محصولات آرایشی، بهداشتی و خوراکی. این محصولات مشمول بند «و» ماده‌ی یک آيين‌نامه‌ی اجرايی چگونگی صدور و تمديد پروانه‌ی کسب و نحوه‌ی نظارت بر افراد صنفی در فضای مجازی (موضوع تبصره‌ی ماده‌ی (۸۷) قانون نظام صنفی) درخصوص محصولات پرمصرف می‌شود که مقرر می‌دارد: «محصولات پرمصرف، کالا و خدماتی است که در سبد مصرف قشر وسيعی از جامعه قرار داشته يا حداقل چهار بار در سال توسط مصرف‌کنندگان تجديد خريد می‌شود».

۸.۱۰. از زمان تحویل‌گرفتن بار توسط کاربر راننده یا کارگر تا تحویل‌دادن آن به شخص یا در محلی که ازطرف مشتری به‌عنوان تحویل‌گیرنده یا مقصد مشخص شده است، کاربر راننده و کارگر به‌عنوان امین مشتری، مسئول حمل‌ونقل بار در همان وضعیت، با همان مقدار، کیفیت و حفظ بسته‌بندی مرسوله هستند. مسئولیت هرگونه خسارت احتمالی بار برعهده‌ی کاربر راننده و کارگر است. کاربر راننده و کارگر همچنین مسئول جبران هرگونه خسارت ناشی از قصور یا تقصیر خود هستند. درصورت اثبات وجود شرایط فورس‌ماژور، کاربر راننده و کارگر مسئولیتی نخواهند داشت؛

۸.۱۱. درصورت پیدانشدن نشانی، عدم‌دریافت مرسوله توسط گیرنده‌ی ثبت‌شده در درخواست یا غیبت وی در نشانی ذکرشده و عدم‌امکان ایجاد ارتباط با کاربر فرستنده و هماهنگی برای تسلیم مرسوله به او، کاربر ضمن اطلاع به شرکت و با رعایت شرایط قانونی، مرسوله را به مراجع قانونی تسلیم می‌کند؛

۸.۱۲. وظیفه‌ی کاربر راننده در رابطه با جابه‌جایی مرسولات به‌معنای تحویل مرسولات به آدرس مشخص‌شده است. بنابراین او مسئول اقداماتی که خارج از چارچوب روند معمول شناسایی انجام می‌دهد،‌ است؛

۸.۱۳. مسئولیت بارگیری و تخلیه‌ی بار برعهده‌ی مشتری است و راننده صرفاً مسئولیت جابه‌جایی بار و اطمینان از بارگیری صحیح را برعهده دارد؛

۸.۱۴. راننده موظف است مرسوله را بدون تأخیر نامعقول و در اسرع وقت به شخص گیرنده‌ی مذکور در اپلیکیشن، تحویل دهد؛

۸.۱۵. کاربر راننده با پذیرش این شیوه‌نامه، وسیله‌ی نقلیه‌ی خود را به‌عنوان وثیقه ارائه می‌دهد و بر این اساس درصورت هرگونه خیانت در امانت، سرقت محموله یا واردکردن هرگونه خسارت ازطرف کاربر راننده به «ماکسیم» یا مشتریان، شرکت مختار است از تمام ابزارهای قانونی جهت جبران خسارت وارده و وصول خسارت‌های ناشی از قصور یا تقصیر کاربر راننده بهره‌برداری کند. اقدامات شرکت محدود به مورد وثیقه نخواهد بود؛

۸.۱۶. مشتری باید آدرس کامل تحویل‌گیرنده، مشخصات دریافت‌کننده اعم از نام و مشخصات تماس را درج و ثبت کند و همچنین از حضور گیرنده در محل مذکور مطمئن شود. مسئولیت ناشی از درج ناقص یا اشتباه آدرس یا شماره‌ی تلفن برعهده‌ی کاربر درخواست‌دهنده است. وظیفه‌ی راننده صرفاً تحویل مرسوله در محل تعیین‌شده است؛ لذا فراتر از احراز هویت در حدود عرفی، مسئولیتی برعهده‌ی او نیست. درصورت ناقص‌بودن اطلاعات تحویل‌گیرنده، مسئولیتی جهت احراز هویت (در حدود عرفی) برعهده‌ی کاربر راننده نخواهد بود؛

۸.۱۷. اگر به‌دلیل حوادث غیرمترقبه و بدون قصور کاربر راننده مانند تصادف با خودروی دیگر یا توقیف توسط مقامات دارای صلاحیت، کاربر راننده امکان تحویل مرسوله در زمان معقول را نداشته باشد، آنگاه مکلف است مراتب را به مشتری اعلام کند. حمل‌ونقل بعدی مرسوله تابع درخواست مجدد سرویس و پذیرش کاربر راننده است؛

۸.۱۸. متقاضی متعهد می‌شود در تمام مواردی که حمل محموله با خودروی باری انجام می‌شود، کالای شخصی خود را از مبدأ تا مقصد همراهی کند. مسئولیت هرگونه قصور در این زمینه، برعهده‌ی شخص متقاضی و کاربر راننده خواهد بود؛

تبصره: درصورتی‌که درخواست خرید و حمل مرسوله مشمول تبصره‌ی دوم ماده‌ی ۸.۹ این دستورالعمل باشد؛ از حکم مندرج در این ماده مستثنی است.

 

۸.۱۹. سامانه‌ی «ماکسیم» فقط مسئول ارائه‌ی اطلاعات درخصوص نیاز فعلی به حمل‌ونقل بار و مسافر با وسیله نقلیه دو چرخ، خودروی باری و همچنین حمل بار توسط کارگر است. «ماکسیم» هیچ‌گونه تعهد مالی یا مسئولیت حقوقی، کیفری و غیره در قبال خسارت مربوط به محموله، آسیب و خرابی جزئی یا کامل آن به‌صورت عمدی یا اتفاقی، سرقت، مفقودشدن، از بین رفتن کارایی و رخ‌دادن اتفاق غیرمترقبه، تأخیر در تحویل محموله بدون دلیل موجه، عدم دریافت محموله، بروز مشکل یا اتفاق برای کالاها (عمدی یا به‌دلیل بی‌احتیاطی) که مقصر آن کاربر راننده، کارگر یا هر شخص دیگری بوده یا ناشی از اتفاق غیرعمدی و تصادفی باشد، نخواهد داشت. اگر این شرایط ناشی از قصور یا کوتاهی کاربر راننده یا کارگر باشد، ایشان مسئولیت کامل آن را برعهده خواهند داشت و ملزم به جبران خسارت واردشده به مشتری هستند و «ماکسیم» می‌تواند حق دسترسی کاربر راننده یا کارگر به پایگاه داده را لغو ‌کند. همچنین ماکسیم نزد کاربر راننده و کارگر در قبال اقدامات متقلبانه مشتری در رابطه با امتناع از پرداخت، تعیین قیمت کالای خریداری شده براساس سفارش کالایی که با نوع، کمیت، کیفیت و سایر مشخصات موردنظر مطابقت نداشته باشد و سایر اقداماتی که می تواند به کاربر راننده یا کارگر خسارت وارد کند، هیچ مسئولیتی ندارد. ماکسیم طرف قراردادهای حمل و نقل و خرید و فروش نمی‌باشد و هیچ تعهدی را بر اساس قراردادهای منعقد شده توسط کاربر راننده یا کارگر و با استفاده از خدمات اطلاعات ارائه شده به کاربر راننده یا کارگر برعهده نمی‌گیرد. ماکسیم موظف به جبران خسارات وارده از سوی مشتریان به کاربر راننده یا کارگر در حین اجرای سفارش‌ها نیست. کاربر راننده یا کارگر به‌عنوان طرف قرارداد حمل و نقل، واقف است که در روابط با مشتری، عواقب نامطلوب، مانند امتناع موجه یا غیرموجه مشتری از پرداخت یا سایر اقدامات مغایر با قوانین جاری، ریسک شخصی او می‌باشد که توسط کاربر راننده، کارگر آگاهانه پذیرفته می‌شود یا نمی‌شود.
تبصره‌ی اول: «ماکسیم» هیچ مسئولیتی درخصوص عدم‌انجام عملیات خرید یا انجام آن به‌صورت ناقص یا اشتباه در مواردی از قبیل قیمت غیراستاندارد محصولات، تاریخ تولید یا مصرف، کمیت و کیفیت آن‌ها یا موارد مشابه نداشته و صرفاً واسطه‌ی ارائه میان مشتری و کاربر راننده است.
تبصره‌ی دوم: در مواردی که سفارش انجام عملیات خرید ثبت شود، میزان مبلغ کالاها و نحوه‌ی پرداخت آن میان سفارش‌دهنده و کاربر راننده تعیین خواهد شد و «ماکسیم» هیچ مسئولیتی در این خصوص ندارد.

۸.۲۰. «ماکسیم» مسئولیتی در قبال عدم‌تحویل کلی یا جزئی مرسولات، عدم‌دریافت، آسیب‌دیدگی مرسولات یا تحویل اشتباه به شخص دیگری ندارد؛ زیرا درخواست به‌صورت مستقل توسط کاربر راننده یا کارگر اجرا می‌شود و وی شخصاً مسئولیت آن را برعهده دارد. سامانه‌ی «ماکسیم» مسئولیتی در قبال نگهداری و ذخیره‌سازی مرسولات تحویل‌داده‌نشده ندارد. همچنین سامانه‌ی «ماکسیم» هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت خسارت‌های ناشی از سفر یا غیر از آن ندارد؛ زیرا سامانه‌ی «ماکسیم» خدمات حمل‌ونقل ارائه نمی‌دهد؛

۸.۲۱. سامانه‌ی «ماکسیم» می‌تواند طبق صلاحدید خود در برخی از مواقع، کاربران را در حل مشکلات و اختلافات، بحث‌ها و درگیری‌هایی که ناشی از شرایط توصیف‌شده در این شیوه‌نامه است، مساعدت و یاری کند؛

۸.۲۲. پیگیری پرداخت هرگونه خسارت ناشی از آسیب وارده به کالاها منوط به اعلام گیرنده‌ی مرسوله در زمان تحویل کالا است. ظرف مدت ۲۴ ساعت از زمان تحویل کالا، شخص گیرنده می‌تواند ضمن تماس با «ماکسیم»، نقص احتمالی غیرظاهر محموله را اعلام کند. پس از این بازه‌ی زمانی، «ماکسیم» هیچ مسئولیتی در قبال هرگونه پیگیری آسیب مرسوله نخواهد داشت. «ماکسیم» تحت هیچ شرایطی، شخصاً هیچ‌گونه تعهد یا مسئولیتی نسبت به جبران خسارت، انجام مذاکرات و ایجاد توافق بین طرفین (راننده، مشتری و گیرنده‌ی کالا) برعهده ندارد؛ اما با این حال حداکثر توان خود را برای حل مشکلات مربوط به این موضوع به‌کار می‌گیرد؛

۸.۲۳. چنانچه کاربر راننده، جابه‌جایی هر یک از مرسولات یا کالاهای ممنوعه را برعهده بگیرد؛ آنگاه شرکت ضمن ایجاد محدودیت در دسترسی وی به سامانه، حق پیگیری تخلف مرتکب‌شده و نتایج حاصل از آن را ازطریق مراجع قضایی خواهد داشت؛

۸.۲۴. درصورتی‌که کاربر راننده یا کارگر، بار یا مرسوله را از شخص ثالث که درخواست را در سامانه‌ی «ماکسیم» ثبت نکرده‌ است، دریافت کند؛ آنگاه این خدمات تحت شمول سامانه‌ی «ماکسیم» محسوب نمی‌شود و مسئولیت اجرای آن برعهده‌ی کاربر راننده یا کارگر است و در این شرایط هیچ مسئولیتی متوجه شرکت نخواهد بود؛

۸.۲۵. کاربر راننده متعهد است مرسوله را صرفاً به گیرنده‌ی ثبت‌شده در نرم‌افزار (اپلیکیشن) تحویل دهد. راننده شخصاً مسئولیت تشخیص عرفی هویت دریافت‌کننده و تحویل مرسوله را برعهده دارد و درصورت قصور یا تقصیر، شخصاً مسئول خواهد بود؛

۸.۲۶. درصورت عدم‌‌رعایت هر کدام از ضوابط این بند، کاربر راننده موظف است از تحویل مرسوله خودداری کند؛

۸.۲۷. مشتری باید همواره هنگام ثبت درخواست جابه‌جایی بار توسط کارگر، وجود وسایل بزرگ یا سنگین از قبیل پیانو، یخچال سایدبای‌ساید یا در ابعاد آن، بوفه یا کمد، کتابخانه، میز نهارخوری یا شیشه‌ای شش نفره به بالا، تردمیل و سایر وسایل با وزن بالای ۱۸ فوت یا بیش از ۱۰۰ کیلوگرم و همچنین مجموع طبقاتی که بار باید در آن‌ها جابه‌جا شود را اعلام کند. هزینه‌ی جابه‌جایی بار توسط کارگر بر مبنای تعداد ساعت‌های کارکرد و تعداد طبقه‌های درخواستی، محاسبه و اعمال خواهد شد.

۹. حل اختلاف

۹.۱. طرفین تمام اختلافات در رابطه با قواعد کاری را ازطریق مذاکره حل و فصل خواهند کرد؛

۹.۲. درصورت عدم‌‌حل مشکل ازطریق مذاکره، اختلافات طبق قوانین جاری ایران حل خواهد شد.

۱۰. شرایط خاص

۱۰.۱. مشتری با پذیرش شرایط قواعد کاری، صراحتاً اجازه می‌دهد که پیام‌های اطلاعاتی و تبلیغاتی را در مواردی که دریافت چنین پیام‌هایی طبق قوانین و مقررات ایران نیازمند اجازه است (ازجمله پیام‌هایی ازطریق اینترنت و برنامه‌هایی همچون واتس‌اپ، تلگرام، وایبر و غیره)، دریافت کند؛

۱۰.۲. پیوست‌های این سند بخش لاینفک قواعد کاری حاضر تلقی می‌شود.

پیوست ۱

به قواعد کاری سامانه‌ی «ماکسیم» (بازبینی‌شده در تاریخ 17/02/1401)

مطابق ماده‌ی ۱.۴ قواعد کاری سامانه‌ی «ماکسیم»، درصورت ثبت درخواست در سامانه‌ی نرم‌افزاری- اطلاعاتی ازطریق تماس تلفنی مشتری با مرکز تماس، ۲۰٪ از مبلغ سفر به‌عنوان هزینه‌ی ثبت درخواست توسط مرکز تماس به مبلغ درخواست اضافه خواهد شد.